zondag 25 januari 2015

Dingen die ik niet begrijp - deel I

Fitnessen, en daarmee de hele rimram van fitnesscentra met extra voordelige maandabonnementen, ik kan er niet bij. Het moet één van de grootste voorbeelden zijn van het wegdrijven van de menselijke soort. Hier eten we ons te dik en doen er alles aan (een hele industrie is er op gestoeld!) om het vet weer kwijt te geraken. Elders leven zo'n 800 miljoen mensen op de rand van de hongerdood... 
Mensen vreten zich dik, voelen zich daar schuldig over en gaan dan geld betalen om te doen alsof ze lopen, fietsen, springen,... (en wat daar nog allemaal gebeurt, ik heb er geen flauw idee van). 

Het begint met onze voeding, eet gewoon wat minder. Wie afvalt moet meer eten, wie bijkomt moet minder eten. Na de feestdagen hoor je traditioneel weer de gesprekken over de paar kilo's meer die eraf moeten - goede voornemens die uitgesproken worden en dan al het falen ervan in zich dragen (maar goed, hierover later meer). Hang eens twee maanden niet zo vadsig in de zetel met chipskruimels op uw schoot en ze verdwijnen vanzelf, die kilo's. U hoeft er niet voor te gaan zweten op een loopband die de illusie opwekt dat u erop vooruitgaat.

Uiteraard is sporten gezond, en vooral, als u er plezier aan beleeft, doe zo voort. Maar mij lijkt het logischer dat u dan in een bos gaat lopen, een potje gaat voetballen of desnoods in de huiskamer wat sit ups oefent. Soit, ik zal het nooit begrijpen, geld betalen om te mogen bewegen (ik ken rokers die geld uitgeven aan de fitness, wtf? Voor de gezondheid, vermoed ik?). 

Mij lijkt het een zoveelste uiting van de ziekelijke focus op het menselijke lichaam, de illusie van de eeuwige jeugd en een niet na te streven schoonheidsideaal. 

Argumenten van gebruikers die mij alvast niet overtuigen:

- ja maar als het regent kan ik niet gaan lopen, binnen zit je altijd droog (je wordt toch nat, van het zweet).
- buiten loop ik toch maar in de uitlaatgassen (laten we dan vooral allen zorgen voor schone lucht buiten).
- ik kan mijn hoofd dan eens goed leegmaken (zoek dan een levensstijl die je hoofd niet zo vol maakt).


Kom dan minstens af met een goede reden, zoals: ik ben dan omringd met prachtig op en neer gaande billen en borsten, écht om op te kicken.

Niet dat ik er op kick, maar goed, voor wie het wel doet, ga vooral fitnessen. 

Nog een chipke, iemand?

(een idee: als alle mensen het bedrag van hun fitnessabonnement aan een goed doel zouden geven, zoals het voorkomen van kindersterfte door ondervoeding, zou dat pas geen mooi voornemen zijn voor het nieuwe jaar?)

Geen opmerkingen: