donderdag 12 februari 2015

Digitaal detoxen

Ik voel het al even aankomen, het wordt de trend van 2015: digitaal detoxen. 

Na enkele jaren waarin iedereen een smartphone aanschafte en dus overal en altijd 'generatie HD' kon spelen ('head down') wordt het plots 'te veel'. Dan lees je dat mensen hun FB-account deactiveren want dat ze zelf aan tafel naar hun scherm zaten te staren (lees deze column anders ook eens). Op café, onder vrienden, gebeurt het ook en ik vind het ergerlijk. Je spreekt af met mensen om bij te praten en toch kunnen sommigen het niet laten om te checken wat anderen aan het doen zijn. FOMO, heet dat dan. Ik noem het onbeleefd. 

Er worden zelfs reisprogramma's voor aangeboden, bij aankomst in het hotel geef je smartphone en tablet af in bewaring. Want stel je voor, je ziet iets moois, je moet dit toch onmiddellijk op het web zwieren zodat binnen het uur al je vrienden het hebben kunnen liken. Maar neen, we worden er ongelukkig van dus ontstaan er (extra dure, natuurlijk) reisprogramma's voor. Zijn mijn medemensen dan zo zwak dat ze aan zoiets stoms verslaafd raken? Ik had meer hoop voor de mensheid.

Ben ik zo vreemd dat ik dit triest vind? Dat ik die foto van de mooie zonsondergang neem (met een gewone camera, duizend keer mooier) maar bewaar voor later, als ik thuis ben? Dat ik vooral wil kíjken naar de zonsondergang, op dat moment, nu, hier.

Net zoals op café, ik wil dan roepen tegen mijn vrienden, hier ben ik, hier nu, wij, samen! 

Soit, ik zal het nooit echt snappen. Ik heb een smartphone maar gebruik die bijna nooit voor andere zaken dan bellen en berichten sturen. Een gedeelde agenda, handig. Sociale media? Ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen. Nog snel even checken voor het slapen gaan (wit scherm, wordt afgeraden om in slaap te kunnen vallen), geen last van. Boeken, heerlijk. Geen platte batterij, slechte ontvangst of wat dan ook. Stress? Waar?

Ik ben dus gewoon altijd al hip geweest. Ik ben gewoon de oergoeroe van het detoxen! Ha!

Geen opmerkingen: