maandag 23 februari 2015

Sport verheft het volk...

De affiche van de E3-prijs Harelbeke is bekend gemaakt:

E3 Harelbeke pronkt weer met prikkelende en ondeugende affiche

Een knipoog naar Peter Sagan die bij de vorige editie op het podium in de billen kneep van één van de bloemenmeisjes. 

Dat was al te schandalig voor woorden. Nog erger: de reacties van (vooral mannen) dat dit toch allemaal moet kunnen, "want allez, we mogen toch al eens lachen zeker". Het zijn dat soort 'maar allez'-houdingen die seksisme (want dit is het), maar net zo goed racisme, pesten en andere maatschappelijke fenomenen in stand houden (zoals ook "het milieu, ach, ik mag toch nog wel met mijn dikken auto rijden zeker, allez, als een bedrijfswagen ook al niet meer mag" of "vegetarisch eten? Ik wil elke dag mijn biefstukske ze" maar goed, daar gaat het hier niet over).

Maar dus, een jaar later, wat doet de organisatie, ze zetten het gewoon op hun affiche. Mocht daar nu nog enige kritische bedenking aan gekoppeld worden, ok, maar neen, gewoon een kont op de affiche om publiciteit te verwerven, en nog eens goed lachen met die Peter, he he. 

Het artikel staat als tweede artikel op HLN.be. Werkelijk wereldnieuws. Nog bedroevender: de toon van het artikel. Kop: "E3-prijs pronkt weer met prikkelende en ondeugende affiche". Geen kritische bedenking dus bij het voorval. Tevens "een mooi campagnebeeld". En, als triest dieptepunt: "maar één vraag brandt ongetwijfeld op ieders lippen. Van welke vrouwelijke schone is deze bips?". Daar houdt het op. Geen kritiek, geen bedenkingen, neen, gewoon meegaan in het 'ik ben een vent, ik heb kloten aan mijn lijf dus wil ik vlees zien'-gedachtegoed dat ons volk zo weet te verheffen.

Zucht. 

(het artikel is geschreven door Dimitri Eeckhaut, sportredacteur bij HLN.)


Geen opmerkingen: