tag:blogger.com,1999:blog-7894293392147648254.post4591678758119773647..comments2023-11-05T13:27:18.230+01:00Comments on Zoals Wind en Water: Demeter grijnst (minibundel poëzie)Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03134159211362283824noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7894293392147648254.post-63640799808296517122010-11-19T14:36:10.078+01:002010-11-19T14:36:10.078+01:00Heel erg bedankt voor deze uitgebreide reactie...!...Heel erg bedankt voor deze uitgebreide reactie...!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03134159211362283824noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7894293392147648254.post-44695337195952216852010-11-18T23:44:30.095+01:002010-11-18T23:44:30.095+01:00Ik ben erg blij dat je weer wat geschreven hebt. E...Ik ben erg blij dat je weer wat geschreven hebt. Er zit een zekere stilistische eenheid in deze "fase" (als ik dat zo mag noemen) van je schrijven, waarin je de grove, boerse aspecten verder hebt doorgedreven dan anders. Ik hou wel van dat ruwe en bewust onelegante dat toch zijn taal niet volledig veronachtzaamt. Misschien even enkele korte reacties op de gedichten apart:<br /><br />> "Venus, en zo" herken ik sterk "Het verdriet van België" in, het zou me verbazen als de parallel niet bedoeld was. Ik hou wel van het beeld van het rondwaren en het ploegen. Ik denk dat je thematisch zowel als stilistisch eerder op deze plek bent geweest, en dat doet het ook aansluiten bij je eerdere werk. Alleen de tweede versregel stoort me een beetje omdat ik denk dat je er meer mee had kunnen doen.<br /><br />> "Kristalhart" vind ik het zwakste gedicht van de vijf, omdat de titel (de drempel van het gedicht) nogal clichématig aandoet, en je uiteindelijk eenvoudige beelden aaneenrijgt die weinig met elkaar te maken hebben. Ze passen weliswaar in het overkoepelende semantisch veld van de andere gedichten, maar op zichzelf staand heb ik de neiging dit eerder als een losse flodder te zien die weliswaar persoonlijk enige betekenis heeft, maar poëtisch gezien niet erg interessant is.<br /><br />> "Cloaca" vind ik dan weer wel erg goed, al was het ook maar omdat je de hachelijke, grove titel tot een goed einde brengt zonder in het burleske te vervallen. Het toont op een scherpe en tegelijk erg botte, platvloerse manier wat overblijft van mensen die zich definiëren door lust en lijflijkheid, en schuwt ook de scatologie niet zonder aan ernst in te boeten. Dat klinkt allemaal eenvoudig, maar is absoluut niet simpel om te schrijven. Ik heb alleen mijn bedenkingen, opnieuw, bij het "kristal" dat je hier gebruikt, dat me een iets te makkelijk beeld lijkt, maar dat is detailkritiek.<br /><br />> Op "Ad infinitum" daarentegen heb ik niks aan te merken. Dit gedicht staat als een huis overeind en behoort allicht tot één van je beste ooit. Hoog en laag, op en onder worden hier moeiteloos met elkaar vermengd zonder ooit pretentieus of gekunsteld over te komen.<br /><br />> "Res publica" lijkt eigenlijk je voorgaande vier samen te vatten, en slaagt beter in die opzet dan de eerste drie gedichten van je minicyclus apart, omdat elke betekenis of elke klankkleur van je eerste drie gedichten hier in één mengvat gegoten wordt. Ook het contrast tussen de geleerde, statige titel en de inhoud van het gedicht nopen tot verdere lezingen. Mooi werk.Anton Voloshinhttps://www.blogger.com/profile/01992570490460617144noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7894293392147648254.post-88266935014522178242010-11-15T20:30:55.016+01:002010-11-15T20:30:55.016+01:00Mooi.Mooi.Anhttps://www.blogger.com/profile/13660736107408788198noreply@blogger.com