zondag 15 november 2009

WLW... of toch niet.

Uit curiositeit ben ik eens naar de website van 'Ware Liefde Wacht' gesurfd. Ik kan me totaal niet inleven in hun argumenten, en wou er dus eens wat meer over weten.
Om te beginnen heb ik moeite met de arrogantie van de term WLW. Dat impliceert dat iemand (ik bv.) die niet gewacht heeft (leve het leven) en sinds kort getrouwd is, zowiezo geen ware liefde heeft. Los van het feit dat ik niet geloof in 'de ware' als voorbestemdheid geeft dat uiting aan een enorm hoge eigendunk, typisch voor gelovigen en hun in-group mentaliteit.
Daarnaast schuilt er een tegenstrijdigheid in. Deze mensen willen de liefde centraal stellen, en een dam opwerpen tegen de alles-kan-maatschappij. Op zich nog niet zo verkeerd, ware het niet dat ze door seks en lust te verbieden en op te sluiten in het hokje huwelijk dit juist als hoogste goed naar voren duwen. Liefde is belangrijk, maar dat mag al, maar dat allerbeste, dat bewaren we nog even, lijken ze zo onbedoeld te zeggen.
Helaas praten ze over iets waar ze enkel voorstellingen van kunnen maken, en het is pas door het te ervaren dat je weet dat seks super is, maar ook niet meer dan dat. Seks of niet, mensen staan nog altijd in de file en in Canada blijven ze zeehondjes neerknuppelen.
Het probleem is dat je met gelovigen per definitie niet kan discussiëren. Zij zien alles in het kader van hun god. Citaat van de Nederlandse site: "God heeft ons op de aarde gezet om Hem te aanbidden met alles wat in ons is en ons lichaam is een tempel waar Hij wil zijn ! " Naast het toch behoorlijk erotische karakter van deze uitspraak toont dit dat je naast elkaar spreekt. Vertrekkende met fundamenteel verschillende axioma's zijn er weinig paralellen om op door te gaan.
"Ik wil echt wachten omdat God het van mij vraagt." Het is haast lachwekkend, maar deze mensen ménen dit. Opvallend is dat telkens weer terug komt hoe bang ze wel zijn van seks. "En het maakt ZOVEEL kapot.. meer dan je lief is!" of nog "dat is één van de grootste zwaarden van de duivel op dit moment!" Dat is vreemd, want als seks zoveel kapot maakt, wat zal dat dan geven eens ze getrouwd zijn? Naast een vermoedelijk traumatische huwelijksnacht (wat steek je waar?), waar ze zo lang naar uitgekeken hebben, blijft seks dan een noodzakelijk kwaad ter voortplanting.
En eigenlijk maakt dit van hen darwinisten, al beseffen ze dat zelf niet. Seks dient nu eenmaal ter verspreiding van de genen, maar gelukkig zijn we één van de weinige diersoorten die bewust kunnen genieten van seks. Ik hoop dat de WLW-ers dat op een dag ook zullen kunnen, ik wens het hen alleszins toe.

Geen opmerkingen: